Impact team pedagogisch handelen versterken

Impactteam Pedagogisch handelen versterken

Pedagogisch handelen versterken

Het voeren van het pedagogische gesprek met elkaar in de school is belangrijk om te kunnen werken aan de pedagogische opdracht. Daarvoor ontwikkelde het impactteam Pedagogisch handelen versterken verschillende methodieken, zoals bouwstenen en gesprekskaarten. Op het festival presenteert het team ook andere vormen, zoals inzet van virtual reality, een werkvorm om jezelf en elkaar te bevragen op pedagogische professionaliteit en interactief educatief theater.

Contact

Bel met of mail naar Geert Rosielle
06 49 89 04 17
geert.rosielle@aloysiusstichting.nl

Playback

– lees meer

Bouwstenen & schoolportret

– lees meer

Pedagogische professionaliteit

– lees meer

VR

Met VR-bril op pedagogisch handelen versterken

(en/of je onderwijs verrijken!)

Hoe kun je virtual reality (VR) inzetten om pedagogisch handelen te versterken of leerlingen te laten oefenen in sociale situaties, een arbeidssituatie of met een sollicitatiegesprek? CleVR laat dat teams van een aantal pilotscholen van Aloysius ervaren en is ook op het festival.

Eddy Sandino van CleVR: “Wij zijn geen gamebedrijf, maar richten ons op de invloed van dynamisch interactieve virtuele beelden op onze hersenen en de beïnvloeding daarvan op onze gevoelens en denkpatronen. Met een VR-bril op, kun je bijvoorbeeld heel goed moeilijke pedagogische situaties oefenen. Of leerlingen laten oefenen met een sollicitatiegesprek, sociale situaties of samenwerken bijvoorbeeld. We hebben zo’n 240 virtuele omgevingen waarin je dat kunt doen. Niets is gescript, we spelen op dat moment een rollenspel. Je kunt ook je eigen casus inrichten en die desgewenst steeds complexer maken. Wie de VR-bril niet opheeft, kijkt mee. Door wat je ziet achteraf met elkaar te bespreken, leer je samen. Klinkt dit nog vrij abstract? We komen graag langs voor een demonstratie, zodat je het zelf kunt ervaren.”

CleVR in Delft ontstond uit (onderzoeks)samenwerking tussen de afdeling Interactive Intelligence van de TU Delft en de afdeling Klinische Psychologie van de Universiteit van Amsterdam. CleVR heeft veel ervaring met inzet van virtual reality in de GGZ en forensische klinieken en werkt steeds meer in het onderwijs.

Lees meer over CleVR

“Als de ‘gimmick’ er eenmaal af is, kom je echt aan oefenen toe en kun je de diepte in”

Latasteschool oefende stappenplan PBS met VR

Het team van de Latasteschool in Horn maakte tijdens een studiedag kennis met inzet van virtual reality. Dat beviel goed, vertelt coördinator Thomas Hahn.

Begin april stond een studiedag van de Latasteschool in het teken van Positive Behavior Support (PBS), de methodiek die het team gebruikt als onderdeel van een sterk pedagogisch klimaat. “Het draait, zoals bij veel collega’s wel bekend, om positief gedrag aanleren”, vat Thomas samen. “We werken met een stappenplan en hebben dat geoefend met VR.”

En? “Supergaaf! Ik kende VR zelf al, maar collega’s voor wie het nieuw was, vonden het heel bijzonder. Eerst was het een beetje gek, tegen zo’n computer praten terwijl je je ervan bewust bent dat collega’s meekijken. Maar als de ‘gimmick’ er eenmaal af is, kom je echt aan oefenen toe en kun je de diepte in.”

Wel bracht CleVR te ‘brave’ pedagogische oefensituaties in, vonden de collega’s. “Zij raakten meteen geïnspireerd om realistischere voorbeelden te gebruiken, bijvoorbeeld met de nodige krachttermen die we ook wel horen van onze doelgroep. Zo kwamen er veel meer ideeën; je kunt kinderen bijvoorbeeld ook zelf laten oefenen in allerlei situaties, of ze een keer in de rol van de leerkracht zetten.”

Het team ziet zeker potentie in inzet van VR, vooral als dat een plek krijgt in de intervisiemomenten van het team. “De aanschaf is duur”, vindt Thomas. “Misschien is het een idee dat met een aantal scholen samen te doen.”

Interesse in inzet van VR? Neem contact op met het impactteam Pedagogisch handelen versterken en hoor meer over de afspraken tussen Aloysius en CleVR over demonstraties en levering. Mail naar geert.rosielle@aloysiusstichting.nl.

PLAYBACK

Oefenen met ingewikkelde pedagogische situaties

Interactief en educatief theater Playback

Interactief en educatief theater: maak kennis met Playback! Met verschillende themavoorstellingen bereiken de acteurs van Playback jongeren, ouders en onderwijsprofessionals en maken allerlei situaties en maatschappelijke thema’s bespreekbaar. De voorstellingen voor leerkrachten helpen je om bewuster pedagogisch te handelen. En om – zonder grenzeloos te worden – minder oordelend en sturend op te treden, ook in lastige opvoed- en onderwijssituaties.

Playback maakt tijdens het interactieve, participatieve nagesprek gebruik van terugspeeltheater. Acteurs blijven in hun rol en toeschouwers (of beter gezegd: deelnemers) geven de personages advies en kunnen als zichzelf ook de vloer op om situaties uit de voorstelling positief te beïnvloeden. Er komen herkenbare pedagogische situaties en dilemma’s aan bod en je kunt oefenen om daarmee om te gaan. Playback kan trainingen ook op maat ontwikkelen.

“Goed om te praten met elkaar: wie wil je als leerkracht zijn?”

Playback goede praatstof voor een pedagogisch gesprek

Het Kwartier in Nijmegen – de school voor jongeren die verblijven in Rijks Justitiële Jeugdinrichting De Hunnerberg – deed als pilotschool ervaring op met Playback. Leerkracht en intern begeleider Mandy McSorland woonde ook zo’n educatieve en interactieve voorstelling bij, er komen dit jaar meer theaterstudiedagen voor het team.

Mandy werkte twintig jaar in het basisonderwijs en stapte toen over naar Het Kwartier, waar ze helemaal op haar plek is. “Met deze jongeren een relatie aangaan en samenwerken, is het allerleukste/mooiste aan mijn baan op Het Kwartier.”

Mandy genoot van de theatervoorstelling die Playback gaf op Het Kwartier. “Supervet! De acteurs waren steengoed en de situaties die zij naspeelden waren herkenbaar, dat was goed voorbereid. Ik herinner me een gymles, een meisje dat niet mee wil doen in de les en heel brutaal reageert en ook een depressieve jongere. Hoe ga je daarmee om? De acteurs betrekken je goed bij die situaties, zonder dat je voor het blok wordt gezet.”

Het team van Het Kwartier deelt een visie op pedagogisch handelen, maar iedere leerkracht heeft toch ook een eigen aanpak. “Een aantal collega’s zit meer op de regels, een aantal geeft juist weinig grenzen aan en dan is er een groepje dat daar tussenin zit. Het is goed om daarover te praten met elkaar. Wie wil je als leerkracht zijn?”

Voor dat goede pedagogische gesprek biedt Playback zeker praatstof, denkt Mandy. Wel vindt zij het belangrijk dat er daarna ook actie komt. “Gaan we het dan daarna ook echt anders doen? Ikzelf denk dat de basis van pedagogisch handelen zeker meer gelijk kan zijn, vooral omdat voorspelbaarheid zo belangrijk is voor onze jongeren.”

Denk aan op dezelfde manier opstarten en afsluiten, dat je afspreekt dat je op vrijdagmiddag altijd iets leuks doet met de leerlingen en dat je dezelfde grenzen stelt. Mandy: “In ons geval speelt ook: hoe gaan we om met agressief gedrag? Druk je meteen op de alarmknop voor hulp, of ga je toch eerst nog in gesprek? Daar één aanpak voor vinden, daar kunnen we nog een slag in maken.”

Meer weten?
Het impactteam Pedagogisch handelen versterken vertelt je graag meer over de mogelijkheden voor samenwerking met Playback en over de ervaringen van de Aloysiusscholen die er al kennis mee maakten. Meer weten? Mail naar geert.rosielle@aloysiusstichting.nl

Bouwstenen en gesprekskaartjes

Voer een goed pedagogisch gesprek met elkaar met inspiratiekaarten die horen bij verschillende bouwstenen voor een ijzersterk pedagogisch klimaat, van samenwerking met ouders tot leiderschap en van leerkrachthandelen tot cultuur. Meer weten? Mail geert.rosielle@aloysiusstichting.nl

Schoolportret

Samen met het impactteam Onderwijs anders en rijker organiseren, doet het impactteam Pedagogisch handelen versterken ervaring op met het maken van een Schoolportret. Dat gebeurt als eerste op De Widdonckschool in Weert.

Door het pedagogisch handelen in beeld te brengen in relatie tot onderwijsverrijking of -vernieuwing, ontstaat een portret van waar de school nu staat en hoe ook in samenhang gewerkt kan worden aan versterking van pedagogisch handelen én onderwijsconceptontwikkeling.

PIT

Preventief Interventie Team (PIT)

De Windvang en IKC IJmond (waarin Aloysius samenwerkt met speciaal basisonderwijs en jeugdhulp) gaan samen met het impactteam Pedagogisch handelen versterken verkennen of de werkwijze van het Amsterdamse PIT betekenisvol kan zijn voor de versterking van het pedagogisch klimaat.

PIT staat voor Preventief Interventie Team. Het biedt in gemeente Amsterdam vroegtijdige hulp aan kinderen die vast dreigen te lopen in hun sociale ontwikkeling op school en thuis. Het PIT bestaat uit een team van professionals dat samen met ouders en school kijkt hoe een kind het beste geholpen kan worden. Als Aloysius leren we vooral graag van de werkwijze en ervaringen van het PIT.

Preventief Interventie Team (PIT) ontwikkelde effectieve gedragsaanpak

Maak kennis met het Preventief Interventie Team – kortweg PIT – in Amsterdam. Dit team biedt kinderen die een verhoogd risico lopen op problemen in de sociale ontwikkeling snel en vroegtijdig hulp. Joyce Warmerdam is PIT-coach en Arend Rietveld is werkbegeleider van het PIT en vertellen graag meer over hun aanpak. Aloysius en het PIT verkennen op dit moment wat zij van elkaar kunnen leren.

Arend en Joyce kijken uit naar hun schoolbezoeken buiten Amsterdam. “Ik ben heel benieuwd naar hoe de Aloysiusscholen werken”, zegt Arend enthousiast. Wat gaat goed, waar lopen zij tegenaan? Hoe werken de scholen samen met ouders en vooral ook: hoe organiseren zij jeugdhulp in de school? Dat soort vragen worden hopelijk beantwoord. “Ik hoop natuurlijk ook dat wij onze kennis kunnen delen, wie weet kunnen we met onze aanpak een grotere groep kinderen bereiken.”

Het impactteam Pedagogisch handelen versterken benaderde het PIT vooral vanwege de genuanceerde en systemische manier van werken die sinds de start in 2011 wordt gevolgd en steeds verder is ontwikkeld. Er wordt gekeken naar de bredere context waarin een kind opgroeit. Samengevat bestaat de aanpak uit het maken van een goede analyse waaruit duidelijk wordt welke vaardigheden kinderen te leren hebben om sociaal beter te functioneren. Er komt een duidelijk plan op maat met meetbare doelen. Deze methodiek kan leerzaam zijn om preventiever te werken.

Focus op kansengelijkheid

“Wij werken waar we het meest nodig zijn”, vertelt Arend. “We focussen op scholen in wijken waar relatief veel kinderen in een kansarme situatie opgroeien. Niet voor niets. Zoals onze onderwijswethouder Marjolein Moorman altijd zegt: we investeren ongelijk in gelijke kansen.” Dus kunnen scholen aan de bel trekken als zij signalen hebben dat een kind vanwege gedrag extra ondersteuning nodig heeft.

Joyce: “Het hoeft echt niet zo te zijn dat de stoelen door de klas gegooid worden. Ook als gedrag in mindere mate externaliserend is, kunnen scholen contact opnemen. Ook als een leerkracht gewoon niet de vinger krijgt achter gedrag. Zo’n onderbuikgevoel nemen we serieus.” Samengevat: zo vroeg mogelijk signaleren is de basis.

Vaste methodiek

Het PIT – de medewerkers werken altijd in duo’s – gaat eerst uitgebreid in gesprek met een school om in kaart te brengen welk gedrag de leerkracht nu ziet en wat er thuis en in de omgeving van een kind speelt. De leerling blijft anoniem zodat de school vrijuit kan spreken en (nog) geen toestemming nodig is van ouders.

“We brengen de gedrags- en omgevingsfactoren uitgebreid in kaart en bepalen dan of onze expertise passend is bij dit kind.” Het kan bijvoorbeeld zijn dat een kind de dupe is van een vechtscheiding van ouders en daardoor opvallend gedrag laat zien. Dan is het eerst zaak om daarvoor de juiste hulp te organiseren die zorgt voor meer rust thuis en te kijken of het dan beter gaat. Het PIT blijft een kind dan wel volgen en kijken of de ingezette ‘interventie’ wel het gewenste resultaat heeft.

Op naar een match

Lijkt de volledige PIT-aanpak passend, dan volgt een match: welke PIT-medewerkers passen het beste bij een kind en het gezin? Zijn die gevonden, dan volgt op school een kennismakingsgesprek met de ouders om te gaan bouwen aan een samenwerkingsrelatie. “Vaak is de relatie tussen ouders en school vertroebeld geraakt en hebben we een mediator-rol. Soms moeten we langer aanhouden om een ingang te krijgen bij een gezin en in gesprek te komen”, licht Arend toe.

“We hebben wel een doortastende mentaliteit”, vult Joyce aan. “Als ouders horen wat we doen en dat we er echt voor het kind zijn, willen ze vaak toch wel meewerken.” “Soms helpt het als we aangeven dat een school graag ondersteuning en handvatten wil om anders om te gaan met hun kind”, zegt Arend. Zo begint tijdens eerste contacten de psycho-educatie al. De PIT-medewerkers leggen uit dat een kind het gedrag niet bewust inzet, maar dat het bepaalde vaardigheden nog niet heeft.

Onderzoek naar sociale leerbaarheid

Het onderzoek start met een vragenlijst voor ouders en voor de leerkracht. Doel is komen tot een eerste analyse van het gedrag en de ontwikkeling van een kind. Daarna volgen neuro-cognitief onderzoek naar sociale leerbaarheid (zie kader, red.) en een uitgebreide analyse van de omgeving waarin een kind leeft.

“Dat helpt om zicht te krijgen in wat er in het hoofd van een kind speelt”, legt Arend uit. Het onderzoek richt zich op sociale informatieverwerking (kun je bijvoorbeeld emoties herkennen), sociaal perspectief in kunnen nemen (je inleven in een ander), sociale scripts (wat weet je over wat goed en fout is en hoe denk je over je zelf) en zelfregulatie (denk aan impulscontrole en mentale flexibiliteit). Veel van deze vaardigheden die mogelijk missen, kunnen het gedrag dat een kind laat zien verklaren. En: die zijn vaak te trainen en bieden dus ontwikkelingskansen.

Op basis van het onderzoek en de omgevingsanalyse volgt een complete analyse om de mogelijke oorzaken van het gedrag te verklaren en te komen tot een plan op maat. Wat heeft een kind van zijn omgeving nodig? Welke vaardigheden zijn bijvoorbeeld goed te trainen? Is opvoedingsondersteuning thuis een optie? “Soms is specialistische hulp nodig”, legt Joyce uit. “Maar wij blijven als PIT-coaches altijd in beeld als vertrouwd gezicht en geven ook psycho-educatie aan hulpverleners.” De aanpak is niet alleen gericht op ondersteuning van het kind en ouders, maar biedt juist ook handvatten voor de school. “We wijzen vooral op mogelijkheden voor het handelen in de klas.”

PIT in het kort

Het PIT biedt kinderen die een verhoogd risico lopen op problemen in de sociale ontwikkeling, snel en vroegtijdig hulp. Zo willen zij de ontwikkeling van ernstige gedragsproblemen voorkomen of verkleinen en zorgen dat kinderen hun schoolloopbaan succesvol doorlopen. Het PIT zorgt ervoor dat de omgeving beter kan aansluiten bij het kind en dat de juiste hulp wordt ingezet op basis van goede informatie en analyse.

Een belangrijk onderdeel van de aanpak is een onderzoek naar de sociale leerbaarheid, dat gebaseerd is op de nieuwste neurowetenschappelijke inzichten. Hiervoor werkt het PIT nauw samen met de Universiteit Leiden. Het onderzoek kijkt naar de onderliggende oorzaken van gedrag. De uitkomsten leveren een nauwkeurig profiel op van de sterke punten en de ontwikkelpunten van een kind.

De omgevingsanalyse en het onderzoek naar sociale leerbaarheid vormen samen de basis voor een analyse en aanpak. Samen met ouders en andere betrokkenen kijkt het PIT op welke wijze de ondersteuning van het kind kan worden vormgegeven. Bij zeventig tot tachtig procent van de kinderen is er sprake van een langdurige en aanzienlijke verbetering in het gedrag.

Samenwerkingskansen?!

Het PIT bezocht onlangs IKC IJmond en De Windvang – samen met het impactteam Pedagogisch handelen versterken – om nader kennis te maken. De komende periode worden samenwerkingskansen verder verkend. Denk bijvoorbeeld aan kennisuitwisseling over vroegsignalering, sociale leerbaarheid en samenwerking met ouders en partners en systemisch werken.

PEDAGOGISCHE PROFESSIONALITEIT

Jelle in het kort

Jelle Ris is lid van het impactteam Pedagogisch handelen versterken. Hij is docent vakdidactiek en pedagogiek bij de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving van de Willem de Kooning Academie en is daar ook kartrekker van de expertisekring ‘Werk maken van OnderwijsPedagogiek’, onder leiding van Carlos van Kan. Deze expertisekring richt zich op het toerusten van hbo-docenten in het pedagogisch bevragen van hun onderwijspraktijk. Zo kunnen docenten verdere expertise ontwikkelen als onderwijsmaker en handelend professionals van en in hun eigen onderwijspraktijk.

Meer over Jelle

Pedagogische professionaliteit: helpend concept om pedagogisch handelen te doordenken en te bevragen

Bewust en bekwaam pedagogisch kijken, denken en handelen

Op het festival verzorgt Jelle workshops over pedagogische professionaliteit. Dit is een concept van Carlos van Kan, lector ‘Pedagogische professionaliteit van leraren’ aan de Hogeschool Rotterdam. Wat is dit concept? En wat kun je eraan hebben in je dagelijkse praktijk? Jelle legt het uit.

Het concept en model pedagogische professionaliteit stimuleert leraren om meer bewust en bekwaam pedagogisch te kijken, denken en handelen. Het concept biedt leraren handvatten om hun praktijk vanuit een pedagogisch perspectief te bevragen.

Pedagogische professionaliteit bestaat uit drie componenten: pedagogisch bewust zijn, pedagogisch legitimeren en pedagogisch (vormgevend) handelen.

Pedagogisch bewust zijn

Bij pedagogisch bewust zijn gaat het om het herkennen van (tegenstrijdige) belangen in de onderwijspraktijk.

In onderwijssituaties spelen allerlei belangen op verschillende niveaus een rol. Zo zijn er verschillende betrokkenen met (al dan niet) verschillende ideeën over de mogelijkheden en doelen van onderwijs en de middelen die ingezet worden om deze doelen te bereiken.

De Onderwijsinspectie, schoolbesturen, schoolleidingen, leraren, ouders of verzorgers en natuurlijk de leerlingen zelf, kunnen uiteenlopende (legitieme) ideeën hebben over het waarom, wat en hoe van onderwijs. Het herkennen van verschillende belangen vraagt om een duidelijk beeld van de wensen en doelen van de verschillende betrokken.

In klassensituaties en in de interactie met leerlingen spelen dikwijls tegenstrijdige belangen waartoe leraren zich dienen te verhouden. Enkele klassieke voorbeelden hiervan zijn: leiden en laten groeien, nabijheid en distantie, uitdaging en veiligheid, en ideaal en werkelijkheid (zowel wat betreft heden en toekomst, als lesplan en uitvoering).

Pedagogisch legitimeren

Pedagogisch legitimeren betreft het nadenken over en expliciteren van pedagogische waarden en idealen in relatie tot de herkende pedagogische belangen.

Het nadenken over waarden en idealen vraagt om een fundamenteel doorgronden van de eigen persoonlijke en professionele drijfveren ten aanzien van de eigen onderwijspraktijk en de drijfveren van andere betrokkenen. Wanneer een leraar hier een beeld van heeft, kan deze zich weloverwogen tot de verschillende belangen en idealen verhouden.

Zo kunnen leraren afwegingen maken over welke waarden en idealen wellicht zwaarder mogen wegen dan andere.

Pedagogisch handelen

Pedagogisch handelen betreft het vormgeven aan interacties met leerlingen, op basis van de herkende belangen en uitgesproken waarden en idealen. In het pedagogisch handelen wordt gepoogd zoveel mogelijk recht te doen aan de verschillende relevante pedagogische belangen en idealen van de verschillende betrokkenen. Dit vraagt om het maken van afgewogen keuzes en deze door te vertalen naar concrete handelingen of manieren van het ontwerpen en organiseren van onderwijs(middelen).

Aan de slag met het concept pedagogische professionaliteit

Door casussen uit de dagelijkse praktijk samen te verkennen, kun je het concept pedagogische professionaliteit verkennen en doorgronden, om zo tot nieuwe perspectieven te komen op het pedagogisch handelen.

Je zet een onderwijssituatie centraal die ‘schuurde’. Je handelde in een situatie wel legitiem, maar was achteraf toch niet helemaal tevreden omdat er iets schuurde met jouw pedagogische waarden en idealen.

Vanuit zo’n casus uit de praktijk kom je samen tot een mogelijk meer wenselijke situatie, door elkaar verdiepende vragen te stellen over bewust zijn, legitimeren en handelen. Zo krijg je handvatten voor professioneel handelen voor volgende pedagogische situaties.