Impactteam Onderwijs anders en rijker organiseren
Onderwijs anders en rijker organiseren
Onderwijsteams die aan de slag gaan met hun onderwijsconcept voor nu en later, komen vaak uit op het onderwijs anders en/of rijker organiseren. Dat kan op veel manieren. Voor het festival heeft het impactteam veel voorbeelden op film verzameld om er met elkaar over in gesprek te gaan. Welke kansen, uitdagingen en dilemma’s komen onderwijsteams tegen? Wat kunnen we van elkaar leren?
Contact
Bel met of mail naar Stephan Haukes
06 46 33 85 86
stephan.haukes@aloysiusstichting.nl
ONDERWIJS ANDERS EN RIJKER ORGANISEREN IN DE PRAKTIJK IN BEELD
De praktijk in beeld
Hoe kan het onderwijs anders en rijker organiseren zorgen voor meer werkplezier en minder werkdruk? Hoe kun je beter aansluiten bij de onderwijsbehoeften van leerlingen zodat kinderen en jongeren écht ‘aan gaan’?
Zet je grote of juist kleine stappen om te veranderen? Wat kan er wel of niet in het schoolgebouw? Als leerlingen maar héél kort bij je op school zijn – of niet naar school kúnnen – welk onderwijs is dan mogelijk en hoe maak je dat zo rijk mogelijk?
Over deze – en andere – vragen zijn veel onderwijsteams in gesprek. Het impactteam Onderwijs anders en rijker organiseren, maakte een serie inspiratiefilmpjes. Collega’s laten zien waarmee zij bezig zijn en vertellen over kansen, uitdagingen en dilemma’s in hun praktijk.
Onderwijs anders organiseren: hoe pak je het aan?
Aventurijn: in één keer over naar unitonderwijs
Aventurijn in Nijmegen liet in een half jaar tijd het leerstofjaarklassensysteem los en ging over naar unitonderwijs. Zie en hoor waarom deze aanpak passend was.
De Klimboom: werken op het leerplein
In combinatiegroepen met meerdere leerjaren, werken er groepen op het leerplein met de leerkracht of de ondersteuning. Er zijn ook werkplekken waar leerlingen zelfstandig kunnen samenwerken.
Nexus: werken in domeinen
Nexus in Heerhugowaard organiseert speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in domeinen. Hoe werkt dat en wat betekent deze onderwijsorganisatie voor werkplezier?
De Korenaer Eindhoven: kick-off voor een nieuw onderwijsconcept
In maart 2024 was de kick-off: het team van De Korenaer Eindhoven gaat het onderwijs anders organiseren. Bekijk hoe bruisend die aftrap was en wat de veranderaanpak is.
Savio: al scrummend het onderwijs verbeteren
De Savioschool in Hillegom werkt volgens de scrummethode aan onderwijsverbeteringen. Wat zijn de ervaringen daarmee?
Onderwijs afstemmen op je doelgroep: hoe pak je het aan?
De Korenaer Deurne: digitaal onderwijs
Als jongeren vanwege complexe problemen niet naar school (kunnen) komen, kan individueel, digitaal onderwijs uitkomst bieden en passend zijn. De Korenaer Deurne heeft er al veel ervaring mee.
De Korenaer Helmond: innovatieve samenwerking met jeugdhulp
De Korenaer Helmond en jeugdhulpinstelling ReachOut4You werken samen om jongeren meer ontwikkelkansen te bieden. Jongeren vertellen wat zij eraan hebben!
Kompas College: mentoruren verrijken het onderwijs
Het Kompas College in Spijkenisse verrijkt het onderwijs: tijdens mentoruren maken leerlingen kennis met bijvoorbeeld mindfulness, klussen en barbierlessen. Zie en hoor meer over de aanpak en ervaringen van leerlingen en team.
Het Kwartier: flexibel instroomprogramma
Hoe bied je goed en rijk onderwijs als je leerlingen maar heel kort bij je op school zitten? Laat je inspireren door het instroomprogramma van Het Kwartier in Nijmegen.
IKC IJmond: overstappen naar regulier onderwijs goed organiseren
Kinderen goed laten overstappen van speciaal onderwijs overstappen naar regulier als dat passend is: IKC IJmond werkt met een terugplaatsingcoördinator. Lees in dit artikel meer, ook over het centraal aanmeldteam van de school.
Onderwijs verrijken: hoe pak je het aan?
De Fakkel: de logistieke uitdagingen bij themaonderwijs
De Fakkel werkt themagericht en mixt basisvakken door elkaar heen. Hoe organiseer je dat allemaal? En welke rol speelt het leerplein?
De Spoorzoeker: onderwijs verrijken met Spoorzoeker’s Got Talent!
Tijdens de weken van Spoorzoeker’s Got Talent maken leerlingen van De Spoorzoeker in Roermond een dag per week kennis met kunst, sport, cultuur, techniek en nog veel meer. Waarom deze aanpak?
Latasteschool: boksen voor een positieve balans
De Latasteschool in Horn werkt vanuit het onderwijsconcept Positief in Balans, dat allerlei pijlers heeft. Recent kwam daar boksen bij: kinderen leren beter omgaan met hun frustraties en emoties.
De Leidse Buitenschool: dilemma’s bij de start van een dynamische schooldag
Beginnen met een dynamische schooldag met een uitdagend aanbod: hoe pak je dat aan? En hoe borg je dat? Welke dilemma’s komt het team van De Leidse Buitenschool in Katwijk tegen?
BRENG JE SAMENWERKINGSNETWERK IN KAART!
Samen leren en verbeteren: breng je sociale (leer)netwerk in kaart
Veel onderwijsprofessionals kennen het sociogram wel als grafische voorstelling van de sociale relaties en interacties in hun groep. Ook als je het onderwijs anders of rijker gaat organiseren, kan het helpend zijn om je (leer)netwerk op die manier in kaart te brengen.
Hoe zien de sociale verbanden eruit in je team en in het netwerk dat je vormt met partners in sport, cultuur of bijvoorbeeld jeugdhulp? Wat zijn formele netwerken en welke informele netwerken zijn er? Wie informeert wie, wie werkt samen met wie en welk talent kun je benutten?
Door dit samen in kaart te brengen en erover in gesprek te gaan, krijg je scherper hoe je (beter) samen kunt leren, ontwikkelen en communiceren.